Allt du behöver veta om: Lågkolhydratkost [LCHF]

Lågkolhydratkost_och_lchf

LCHF eller lågkolhydratkost, kärt barn har många namn. LCHF betyder, på engelska, “Low Carb, High Fat” och är en diet som har tagit i princip hela västvärlden med storm. Metodens popularitet har nått oanade höjder och det publiceras böcker och artiklar på löpande band om vad LCHF är.

Så vad är LCHF och lågkolhydratkost?  Vilken mat ska man äta och är det farligt att börja med LCHF? I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta om lågkolhydratkost: varför det är bra, varför det är dåligt och hur du ska äta för att det ska räknas som ”LCHF”.

Det här, mina vänner, är den stora guiden till LCHF och lågkolhydratkost.

Vad är LCHF och lågkolhydratkost

LCHF_Diet_bild
Precis som det engelska ordet avslöjar så är LCHF en diet som går ut på att man äter färre, eller utesluter helt, kolhydrater och mycket fett. Oftast utesluter man kolhydrater så som ris, pasta, socker och bröd och istället äter mycket mejeriprodukter (mjölk, ost, crème fraiche etcetera.)

Kolhydrater innehåller ofta många kalorier och idén är då, enkelt uttryckt, att man äter mindre av det som gör folk överviktiga och som får blodsockret att rusa upp i taket. Kolhydrater är, helt riktigt, tätt sammansatt energi och även svårsmält. Snabba kolhydrater höjer även insulinnivån.

LCHF är en intensivt debatterad metod där ena sidan menar på att en lågkolhydratskost, i likhet med Atkinsdieten, för mig sig många hälsorisker. Den andra sidan ser lågkolhydratkost som ett perfekt sätt att gå ner i vikt, samtidigt som man kan äta god och fet mat med mycket såser. Mer om det längre ner.


Grönt te har visat sig ha positiva effekter för den som vill gå ner i vikt. Klicka här för att se olika typer av grönt te.


I en lågkolhydratkost äter du mer av

Kött
Fisk
Ägg
Mejeriprodukter
Nötter
Bär
Feta såser
Olja

I en lågkolhydratkost äter du mindre av

Kött
Ris
Bröd
Pasta
Potatis
Socker
Öl
Frukt (På grund av fruktsockret)
Mjöl

Fördelar med LCHF


En lågkolhydratdiet är ofta väldigt kalorisnål. Den största boven i en oönskad viktuppgång är för det mesta överkonsumtionen av kolhydrater. Bröd, ris och socker innehåller mycket kalorier och när folk drar ner på konsumtionen så brukar de oftast gå ner i vikt. En lågkolhydratkost innebär att man förminskar konsumtionen av ovanstående, vilket gör det mycket lättare att minska på midjemåttet.

Många forskare menar på att det inte är sockret i sig som ger människor diabetes, utan snarare kolhydraterna. Studier visar på att en LCHF-diet normaliserar blodsockret och potentiellt kan förbättra Diabetes 2. Lågkolhydratkost förminskar även risken att få diabetes.
Diabetes_och_LCHF

Att kunna äta feta såser, bacon och nötter brukar vanligtvis undvikas när man vill gå ner i vikt. Men med LCHF så är det snarare uppmuntrat – vilket givetvis är till många människors glädje.

Nackdelar med LCHF


Att sluta med kolhydrater rakt av kan innebära kortare bieffekter så som yrsel, illamående, och lättretlighet. Vissa människor har även beskrivit att de upplevt influensaliknande symptom under ett par dagar. Dessa brukar däremot ge med sig efter 2-3 dagar.

Många motståndare till en lågkolhydratkost menar också på att det är onyttigt att utesluta, eller äta väldigt lite, kolhydrater och äta så mycket fett. Bland annat så använder din hjärna glukos som bränsle för att kunna fungera och framförallt kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen. Efter ungefär två veckors lågkolhydratkost så börjar kroppen och hjärnan använda ketoner, som brutits ner i levern, till energi. Mer om det här.

Många som äter i enlighet med LCHF tenderar att äta mer processad mat, även om det givetvis går att undvika. Men av bekvämlighet och ett förminskad urval av livsmedel, så tenderar man att äta mer korv och bacon än tidigare.
korvar_på_grillen_lchf

Vissa studier visar på att en lågkolhydratdiet ökar risken för depression. Stärkelse är en viktig del i produktionen av det humörstimulerande hormonet Serotonin, vilket man riskerar att lida brist av med en lågkolhydratkost.

Människan är inte gjord för kött, enligt många vegetarianer. Oavsett vad man tror och tycker om köttätande, så går det inte att komma från det faktum att kött är svårsmält för oss människor. Att öka köttkonsumtionen och förminska på kolhydrater (som kan ha positiva effekter på maghälsan) kan därför diskuteras huruvida det verkligen är bra eller ej. Studier visar även på att en LCHF-diet kan försämra din maghälsa.

Startvikt kommenterar lågkolhydratkost/LCHF

LCHF må vara populärt och folk har uppenbarligen framgångar i form av viktnedgång när de använder sig av metoden. Men är det optimalt? Det beror helt på hur du hanterar ”dieten” eller kostförändringen, beroende på hur man ser på saken. Att helt utesluta kolhydrater kommer inte att leda till någonting gott. Att förminska intaget av kolhydrater kan vara fördelaktigt för många, så länge man håller ett öga på vad man äter. Man får inte glömma att kolhydrater behövs för att kropp och hjärna ska fungera på ett effektivt sätt.

Du kan förminska konsumtionen av kolhydrater och, i bästa fall, utesluta bordssocker helt. Men att förbjuda sig helt från att äta bröd, ris och potatis kan resultera i negativa bieffekter.

Det är också sällan folk följer en diet livet ut. Vad är då meningen?

Vill du gå ner i vikt så bör du vilja förändra din livsstil för det långa loppet, vilket är det enklaste och snabbaste sättet. Rör på dig mer, ät mindre och försök sluta med socker. Det behöver faktiskt inte vara svårare än så. Disciplinera dig på så sätt att du inte överkonsumerar några livsmedel, varken nyttiga eller onyttiga. Ändra dina rutiner istället för att gå på radikala dieter som riskerar dig att lida brist på vitaminer och mineraler. Jag ser ingen anledning och fördel med att hetsbanta eller gå på dieter som förbjuder livsmedel som är nyttig för oss, i rätt mängd.

Att äta en lågkolhydratskost? Helt ok. Men uteslut inte kolhydrater helt, de fyller fortfarande en viktig funktion i människokroppen.


Magnesium motverkar trötthet och utmattning. Klicka här för att se ett bra magnesiumtillskott som hjälper dig vid trötta perioder.



Mitt råd är att du inte ska stressa
. Att gå ner i vikt tar tid. Gör det hälsosamt och så enkelt som möjligt. Det finns ingen anledning att hetsbanta och försöka nå blixtsnabba resultat genom en ohälsosam diet. Snabba resultat går, men gör det rätt!

kvinna_som_tränar_med_hantel

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here