Allt du behöver veta om: Stenålderskost [Paleokost]

Så du vill veta mer om stenålderskost? Vad är dess fördelar respektive nackdelar, vad ska man äta och vad ska man inte äta? Då har du kommit till rätt plats! Jag själv har intresserat mig för stenålderskost, eller paleokost, som det också kallas, under en väldigt lång tid och har därför legat många sena kvällar och läst studie efter studie.

För att du ska slippa göra det samma så har jag därför sammanställt all information jag samlat på mig genom åren i den här guiden till stenålderskost.

Dieten har blivit alltmer populär de senaste åren och teoretiskt sett så är det ingen dålig metod. Precis som med allt annat så kan saker och ting modifieras för att minimera nackdelarna och öka fördelarna.

Så låt oss se vad stenålderskost har att erbjuda!


Vad är stenålderskost?

Kort och gott så äter du på, ungefär, samma vis som under äldre stenåldern. Maten man äter ska stekas, kokas eller ätas rå och man undviker processad mat.

Det man fokuserar på att äta är: fisk, kött, grönsaker, rotfrukter, nötter, frukter, bär, ägg och svamp.
Det man undviker att äta är: socker, salt, mejeriprodukter och sädesslagen.

Stenålderskost härstammar från äldre stenåldern, vilket är en period som varade för ungefär 2,5 miljoner år sedan – fram till år 10.000 f.Kr. Därefter kom yngre stenåldern och jordbruket.

Bild_på_grönsaker

Varför stenåldersdieten/paleokost?

Tanken är att människans matvanor har förändrats drastiskt, medan vår biologi inte har det. Man menar på att våra kroppar behöver samma typ av näring och processar mat på samma sätt som under stenåldern, då vi var jägare, fiskare och samlare.

Ett av huvudargumenten för stenålderskost är att vår genetik är densamma som under stenåldern och att förändringen i kostvanor i och med jordbrukets explosion har gjort oss sjukare. Människan är förmögen att mätta fler munnar, men det är inte optimalt för den enskilde individens hälsa.

Magsjukdomar och matintoleranser sprider sig som en löpeld över Europa, och även om kosten inte står att skylla för allt – så är det definitivt en anledning till modern tids sjukdomar.

Vuxna människor har sällan tillräckligt med enzymer för att kunna bryta ner laktosen i mjölk, och gluten är svårt och tungt för magen att bearbeta. Både laktos och gluten undviker man i en paleodiet.


B-vitamin gör att du får bättre naglar och hår, samtidigt som det motarbetar trötthet. Klicka här för att se mer.


Skillnaden mellan paleokost och stenålderskost

Ingen alls.

Paleolitisk kost kommer från ordet paleolitikum och avser den arkeologiska perioden ”äldre stenåldern”. I engelskan så talar man om ”paleo diet”, medan vi svenskar säger både ”paleodiet” och ”stenåldersdiet” eller ”stenålderskost”.

Det båda orden har alltså samma innebörd.

Det här får du äta

Kött och fågel
Ägg
Fisk och skaldjur
Oljor (olivolja och kokosolja är att föredra)
Bär och frukter
Nötter och frön
Svamp och grönsaker
Honung
Kryddor och örter

Det här bör du undvika

Socker (socker i frukter och grönsaker är tillåtna)
Mejeriprodukter (mjölk, yoghurt, grädde, ost etcetera.)
Alkohol
Tillsatser så som sötningsmedel
Spannmål (bröd, pasta, havre och ris)
Baljväxter (bönor, linser, majs och morötter)

Fördelar med stenålderskost

Det positiva med en paleokost är att det är väldigt energisnålt, vilket gynnar den som vill gå ner i vikt. Det är även väldigt snällt mot magen då man utesluter eller minskar på intaget av socker, gluten och laktos. Även det gynnar den som vill minska i vikt.

Folk som argumenterar för stenålderskost menar också på att den här typen av diet minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och inflammationer. Dieten omfamnar även idén om att alltid äta färska livsmedel. Jag vill även flika in att den bästa frukost jag någonsin ätit var baserad på stenålderskost.Det var en nyttig, snabb, enkel och framförallt god frukost.

Stenålderskosten innehåller mycket protein, vilket är vitalt om du vill bygga muskler och få en slank kroppsbyggnad.

 

Nackdelar med stenålderskost

Om man strikt slutar äta mejeriprodukter och gluten så riskerar man att gå miste om viktiga ämnen som kroppen behöver. Därför rekommenderar man att hellre äta fullkornsprodukter istället för att helt utesluta gluten. Likväl vore det bättre att äta mejeriprodukter med mindre fetthalt än att utesluta laktos helt och hållet.

Man undviker att äta bönor och linser, vilket är oerhört viktiga livsmedel och jag själv ser ingen anledning, såvida man inte är sjuk, att utesluta de två. De två råvarorna är helt enkelt för näringsrika för att totalförbjudas i en stenåldersdiet.

Paleokost innehåller få kolhydrater, vilket är kroppens första källa till energi. Paleodieten kan även bli dyr, då snabbmat och processad mat allt som oftast är billigare.


Letar du efter en proteinshake med FÅ kolhydrater och som dessutom redan är klar att dricka? Snabbt och enkelt på resande fot. Klicka här för mer.


Startvikt kommenterar stenåldersdieten

Det finns helt klart en plats för stenålderskosten i västvärlden idag. Vi förgiftar oss själva varje dag med ohälsosam mat som påverkar oss negativt såväl fysiskt som psykiskt. Jag tror även att många av våra modern sjukdomar skulle minskas drastiskt om vi förändrade vår kost till det bättre. Då något som kan likna paleokost.

Men är då stenålderskosten ”till det bättre”? Både ja och nej. Om du strikt förbjuder dig från att äta vissa livsmedel, så som gluten och laktos, så går du miste om bra protein och annan näring. Om du däremot minskar på processad mat och socker, så är halva loppet vunnet. Det finns många recept och sidor dedikerade till stenåldersmetoden och det är en bra diet för att gå ner i vikt.

I grund och botten handlar det om att äta nyttigt, och majoriteten av det du får äta i en stenåldersdiet är nyttigt och bra för dig. Mycket av det du INTE får äta i paleodieten är onyttigt alternativt svårsmält, men det finns även råvaror du borde äta där i. Bönor och linser exempelvis. Potatis och ris kan även de fylla en bra funktion.

Mitt slutliga råd är att inte stirra dig blind på dieter, då är det bättre att blanda alla olika typer av dieter och idéer så att de passar dig. Det är viktigt att vara försiktig när du börjar utesluta olika livsmedel, då det kan resultera i att du lider brist på vitaminer och mineraler.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here