Bästa kosttillskotten för muskelökning [Den ultimata guiden]

Stark_man_som_lyfter_vikt

När det kommer till att bygga muskler så finns det en rad olika hjälpmedel som passar under avsnittet ”bästa kosttillskotten för muskelökning”. Kreatin, protein, gainer, BCAA – valmöjligheterna är många!

För att du ska spara tid och pengar så har vi gjort en sammanställning av de allra bästa kosttillskotten för muskelökning. Det finns inget värre än att köpa ett dyrt kosttillskott som sedan inte visar sig ge några resultat överhuvudtaget. Been there, done that. För att du ska slippa råka ut för det så har vi gjort jobbet åt dig.

Det här är den ultimata guiden till de bästa kosttillskotten för muskelökning!

De bästa kosttillskotten för muskelökning

Om du vill effektivisera din träning och få maximala resultat så finns det ett flertal olika kosttillskott du kan använda dig av. Därför har vi delat in listan i olika kategorier. Vi inleder med det bästa av proteinpulver, för att sedan gå vidare till kreatin, gainers och slutligen BCAA.


Bäst-i-test: Proteinpulver

Protein är kroppen och musklernas byggsten. Det här är basen och det mest fundamentala ämnet för att du ska lyckas bli större och starkare. Om du ska använda dig av endast ett kosttillskott – då är proteinpulver det bästa och billigaste alternativet.


Core Protein Pro

Snabbt upptaget av kroppen
Otroligt mycket protein
Prisad av många

Ett laktosfritt proteinpulver som innehåller 37,4 gram vassleprotein per portion! Om något är bäst-i-test så ligger Core Protein Pro nära till hands. Jag som chokladälskare är glad över att den dessutom finns i chokladsmak, men även i vanilj och jordgubb.

I skrivande stund har den 78 recensioner och ett genomsnitt på 5/5 stjärnor. Utan tvekan i toppen av proteinpulver.

Kolla pris


Optimum Nutrition 100% Whey Gold Standard

24 gram protein per portion
Innehåller inte aspartam
Få kalorier

Ett till vassleprotein som består av 24 gram protein per portion – dessutom fri från aspartam. Ett oerhört populärt kosttillskott som finns i 10 olika smaker (!) och tre olika storlekar. Den är känd för att vara lättlöslig och inte klumpa sig när man blandar.

En klassiker med en given plats bland de bästa kosttillskotten för muskelökning.

Kolla pris


Triple Core Protein

Perfekt som frukost och mellanmål
Kan användas av laktosintoleranta
Innehåller tre olika proteintyper
Billig sett till vad man får

Ett komplett proteinpulver som består av tre olika proteintyper. Vassle, kasein och ägg. Tre olika proteiner – tre olika fördelar. I pulvret finns protein som tas upp långsamt av kroppen och protein som tas upp snabbt av kroppen. Du får alltså konstant i dig protein under en 8-timmarsperiod. Det gör TCP till ett perfekt kosttillskott på morgonen eller som mellanmål.

Den enda nackdelen är att du behöver skaka shaken lite mer än andra pulver i listan, annars finns risk för att det klumpar sig. Men vad gör 1 minuts längre skakning när man ser till hur mycket protein du får i dig och under en så pass lång tidsperiod.

Varmt rekommenderad och om inte bäst-i-test, så garanterat en av de bästa.

Kolla pris

Bäst-i-test: Kreatin

Det slutliga resultatet av kreatin är att det binder vatten till dina muskler, vilket ger dig en större och fylligare muskulatur. Det ökar även prestationsförmågan och uthålligheten, vilket resulterar i att man kan lyfta tyngre och längre. Ett av de bästa kosttillskotten för muskelökning och ett perfekt hjälpmedel för den som vill ”bulka upp” och bygga muskler.



Optimum Nutrition Creatine Powder

Smak- och luktfri
Lätt att blanda
Billig

Smakar ingenting, luktar ingenting, billig och lätt att blanda – vad mer kan man önska av ett kreatin? En given plats bland de bästa kosttillskotten för muskelökning. En portion består av 5 gram kreatin.

Inga konstigheter eller extrasaker, bara rent kreatin – rakt på sak och det fungerar!

Kolla pris


Core Creatine

Håll koll på kampanjer
Smakar ingenting
Prisvärd

Precis som ovanstående kosttillskott så består Core Creatine av endast kreatin. Inget tillsatt ämne och ingen konstig framställning av pulvret. Lätt att blanda och enkel att svälja.

När jag ska beställa kreatin så tittar jag på dessa två, den som är billigast för tillfället köper jag. Ibland är det någon kampanj eller REA som gör det ännu billigare. Även om kreatin redan är extremt billigt som det är så ska man alltid vara ekonomisk.

Kolla pris

Bäst-i-test: Gainers

En gainer är ofta fylld med kalorier, proteiner och andra ämnen som assisterar musklerna att återhämta sig. Innehållsförteckningen kan skilja sig ganska mycket från gainer till gainer, så det är viktigt att titta på vad varje gainer innehåller. Främst består de av protein och kolhydrater för maximal muskelökning och viktuppgång. Inte att rekommendera för den som är känslig för socker, då Gainers i regel innehåller mycket socker.



Serious Mass

Extremt mycket kalorier
Extremt mycket protein
Goda smaker

En portion består av 1250 kcal, vilket är en bomb av kalorier – perfekt för den som behöver gå upp i vikt och massa. I addition till det så innehåller en portion 50 gram protein. Ett riktigt monster till shake, med andra ord. Men tro inte att det är en halv flaska, snarare kommer du att fylla hela shaken med den här gainern. Vill man bli fin får man lida pin!

Jag själv har endast provat vaniljsmaken och tyckte att den var oerhört god, vilket gjorde det lättare att dricka den här besten. Och nog gick jag upp i vikt!

Behöver du gå upp mycket i vikt, eller om du är en storvuxen person som behöver många kalorier per dag för att bibehålla sin nuvarande vikt – då är Serious mass ett mycket bra och pålitligt alternativ.

Kolla pris


Mutant Mass

Innehåller mindre socker än många andra gainers
Färre kalorier per portion än Serious Mass
Mer protein per portion är Serious Mass

Pratar man om gainers så är det oftast Serious Mass eller Mutant mass man pratar om.

Mutant mass har 6 olika smaker där en portion innehåller 1060 kcal och 52 gram protein. Serious mass innehåller något mindre socker än Mutant mass. Men till Mutan Mass fördel så innehåller den mer protein per portion.

Ett av de bästa kosttillskotten för viktuppgång och muskelökning på samma gång.

Kolla pris

Bäst-i-test: BCAA

Aminosyror används främst för muskelåterhämtning, förminskad muskelnedbrytning och effektivare muskeluppbyggnad. Det låter som en säljs-pitch, men BCAA är faktiskt ett väldigt effektivt medel för den som vill bygga muskler. Ett ypperligt kosttillskott för att stimulera musklerna vad gäller nedbrytning, återhämtning och uppbyggnad. På grund av det är kosttillskottet minst sagt populärt bland fysiskt aktiva.



Core BCAA Powder

11 smakmöjligheter
Lätt att blanda
Billig

Hög kvalitet på aminosyrorna och pulvret finns i 11 olika smaker. Ovanpå det så är BCAA löjligt billigt. För essentiella aminosyror (som kroppen och musklerna behöver) så är det en otroligt prisvärd produkt.

Med tanke på vilken positiv effekt de tre grenade aminosyrorna har på musklerna och kroppen i allmänt så får jag lov att säga att det är ett kap. Utan tvekan ett av de bästa kosttillskotten för muskelökning och plånboken.

Kolla pris


BCAA 6:1:1

Större mängd aminosyror än Core BCAA
Lite dyrare men ändå billig
6 exotiska smaker

I princip allt som sades om Core BCAA kan appliceras på Gaam’s BCAA 6:1:1. Den är lite dyrare än ovanstående, men å andra sidan innehåller det mer av varje aminosyra – så prisskillnaden jämnar ut sig.

Valet står mellan att få lite fler aminosyror per portion och betala lite mer, eller att betala lite mindre och få lite färre aminosyror per portion. Oavsett vad man väljer så gör de båda jobbet och man matar musklerna med mycket viktiga ämnen som definitivt kommer att hjälpa dig bygga muskler.

Kolla pris

Om du vill bygga muskler och massa

tränande_man_bild

Då är en gainer ingen nödvändighet för dig. Du kan använda gainer när du inte bara vill bygga muskler, utan också vill gå upp i vikt.

De bästa kosttillskotten för muskelökning är:

Proteinpulver – för uppbyggnad av muskler
BCAA – för snabb återhämtning och muskeluppbyggnad
Kreatin – för bättre prestation och uthållighet. Men med risken att bli lite större och bulkigare på grund av att musklerna binder till sig vatten.

De bästa kosttillskotten för muskelökning och massa är:

Proteinpulver – för uppbyggnad av muskler
BCAA – för snabbare återhämtning och muskeluppbyggnad
Kreatin – för bättre prestation och uthållighet. Eftersom musklerna binder till sig vatten så får du även en fylligare ram.
Gainer – för mer kalorier. Du kommer att gå upp i vikt med hjälp av en gainer då du, om du gör allt rätt, ligger på ett kaloriöverskott.

Tjej_som_bygger_muskler

Varför proteinpulver för att öka i muskler

För att du ska lyckas bygga muskler så är det kritiskt att du får i dig tillräckligt med protein. Vare sig det kommer från vanlig husmanskost eller ett kosttillskott – kroppen behöver protein för att bibehålla och bygga muskler. Många undrar hur mycket protein man ska äta per dag, och man brukar rekommendera att aktiva människor ska få i sig mellan 1,2g – 2,0g protein per kilo.

Precis som med viktuppgång, så behöver du ligga på ett överskott av protein för muskelökning. Om din kropp bryter ner mer protein än du får i dig, så kommer inga muskler att byggas. När kroppen bygger upp och återhämtar muskler så tar den från ett förråd av protein. Om det förrådet inte har tillräckligt med material (protein) – så blir resultatet därefter.

Proteinpulver har därför blivit ett standard-tillskott bland kroppsbyggare och idrottsutövare. Det påverkar allt från små celler i din kropp till musklernas återuppbyggnad.

Notera att om du överkonsumerar protein och proteinpulver så innebär det inte att du bygger större muskler. Din kropp har en gräns för hur mycket som kan och ska användas. Om du får i dig tillräckligt mycket protein genom kosten så finns det ingen anledning till att köpa ett proteinpulver. Även om folk för det mesta inte får i sig en optimal/maximal mängd protein genom enbart kosten.

Slutsats
Det spelar ingen roll om du vill gå ner eller upp i vikt – protein är livsviktigt! Av den anledningen är det ett av de bästa kosttillskotten för muskelökning. Klicka här för att läsa vår artikel om det bästa proteinpulvret.


Varför kreatin för att öka i muskler

Troligtvis delad plats med proteinpulver när det kommer till det bästa kosttillskottet för muskelökning.

Kreatin är en naturlig molekyl i din kropp som stimulerar och förser energi till dina muskler. Den ökar din uthållighet och din prestationsförmåga, vilket resulterar i att du orkar lyfta tyngre och längre på gymmet. Kreatin får vi i oss framförallt genom kött. Därför är det vanligt att vegetarianer använder sig av kreatintillskott för att få i sig kreatinet de missar när de utesluter kött.

Kreatinet binder även vatten till musklerna och man tenderar därför att få fylligare och större muskler. Den här effekten kan försvinna när väl du slutar använda kreatin, men eftersom dina prestationer på gymmet har förbättrats under tiden – så har dina muskler växt och blivit större.

Studier pekar även på att kreatin kan öka dina tillväxthormoner, samt förminska nedbrytningen av proteiner i dina muskler.

Slutsats
Garanterat ett av de bästa kosttillskotten för muskelökning och har en stabil plats i köksskåpet. Klicka här för att läsa vår artikel om det bästa kreatinet.


Varför gainer för att öka i muskler

Oftast är en gainer en bomb av kolhydrater och proteiner. Kolhydraternas funktion är att du ska gå upp i vikt, emedan proteinet är till för att stimulera och bygga upp musklerna.

Det är inte helt ovanligt att en portion av valfri gainer innehåller 900-1200 kcal. Majoriteten av dessa kalorier kommer från kolhydrater (socker), så det gäller att vara försiktig. En vanlig bieffekt är gaser och en oregelbunden mage.

Om du enbart vill bygga muskler och inte gå upp i kroppsfett så finns det ingen anledning till att köpa en gainer. Om du däremot vill bli större både vad gäller kroppsvikt och muskler så kan gainern definitivt vara ett bra kosttillskott.

Slutsats
Om du känner att du inte får i dig tillräckligt med kalorier per dag så kan gainern vara en räddare i nöden. Klicka här för att läsa vår artikel om den bästa gainern.


Varför BCAA för att öka i muskler

BCAA består av tre aminosyror: leucin, isoleucin och valin. Kort sammanfattat så är aminosyror byggstenen i protein och assisterar även i att förbättra ämnesomsättningen i kroppen.

Man hittar oftast BCAA i rött kött, vitt kött och mjölkprodukter. Aminosyrorna är vitala för att vi ska kunna fungera och leva ett normalt liv.

Forskning visar på att när man konstant förser kroppen med aminosyror så hamnar kroppen i ett anabolt tillstånd, vilket betyder att kroppen hela tiden är i ett ”bygga muskler”-läge. Att BCAA ofta räknas som ett av de bästa kosttillskotten för muskelökning är kanske inte så konstigt.

Värt att notera är att BCAA använder sig av B-vitamin och kan därför resultera i vitaminbrist om du inte är försiktig. Vanligtvis får vi i oss tillräckligt med vitaminer i västvärlden, men ”kunskap är makt”, som man säger. Var därför lite försiktig och se till så att du får i dig tillräckligt med vitamin B.

Du kan läsa vår artikel om det bästa multivitaminet, där vi listat ett par vitamintillskott som innehåller mycket vitamin B.

Slutsats
BCAA har även visat sig ha positiva effekter på testosteron, vilket förbättrar förutsättningarna för att bygga muskler avsevärt. Klicka här för att läsa vår artikel om det bästa BCAA.


Att bygga muskler kräver disciplin

Att lyckas bygga muskler kräver mer än att bara köpa de bästa kosttillskotten för muskelökning och tro att hela kroppen kommer svälla upp och förvandlas till ett muskelpaket över en natt. Som vi alltid poängterar på Startvikt – du behöver ha kontroll över vad du äter, hur du tränar och se till så att du får tillräckligt med sömn.

Om du övertränar, sover för lite eller äter skräpmat så spelar det ingen roll hur många fantastiska kosttillskott du tar – resultaten kommer att utebli. Jag har själv sett folk som tränat intensivt och hårt under flera månaders tid, deras disciplin på gymmet har var fenomenal! Trots det så har resultaten uteblivit och ingenting händer på deras kropp. Det har sedan visat sig att deras kost består av snabbmat, kosttillskott och cigaretter. Som grädde på tårtan är de på krogen varje helg.

Det går att leva ett fritt och roligt liv och samtidigt bygga muskler. Man behöver inte utesluta sena middagar med vänner eller en lunch på en snabbmatskedja – men om det är ett frekvent inslag i ens vardag så kommer det hämma resultaten och muskelbyggandet.

Man_som_tränar_på_gym

Musklerna återhämtar sig när vi vilar och sover

När du tränar så bryter du ner musklerna och de återbyggs när du vilar och sover. Om du tränar stenhårt och aldrig vilar så sliter du endast på musklerna och riskerar skador som följd. Vissa kosttillskott, så som BCAA, hjälper till i återhämtning och återbyggandet av musklerna – men det innebär inte att du ska skippa vilodagar och sömn för det.

Om du har sömnen, kosten och den fysiska aktiviteten under kontroll – då kan ett eller flera av de bästa kosttillskotten för muskelökning som vi listat i den här artikeln maximera dina resultat.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here