Magnesiumtillskott – All fakta [4 bästa magnesiumtabletterna]

magnesiumtabletter-bild

Man hör om folk som tar magnesiumtillskott för att det är bra och hälsosamt. Men få tycks veta exakt varför det är bra och vad magnesium faktiskt gör i kroppen.

Det kan även vara rörigt att veta vilka magnesiumtabletter man ska köpa – vad är skillnaden mellan olika kosttillskott och vad ska man leta efter?

Vi besvarar allt det och mycket mer i den här artikeln. Det här är den mest kompletta guiden till magnesiumtillskott!

Vad är bra med magnesiumtillskott

Utan magnesium skulle kroppen varken kunna producera energi eller reglera kolesterolhalterna som släpps ut i blodet.

Faktum är att magnesium är en extrem viktig (essentiell) mineral för att vi ska kunna fungera normalt. Framförallt är magnesium en kritisk komponent för över 300 enzymer i din kropp.

Med andra ord påverkar magnesium allt från dina energidepåer, till kroppens cellbildning och reglering av kolesterol. Både produktionen av protein och antioxidanter och nedbrytningen av glukos står och faller med magnesium.

Magnesium och magnesiumtillskott kan vara bra för att:

♦ Sänka blodtrycket
♦ Lindra förkylningar
♦ Förbättra sömnkvaliteten
♦ Förbättra produktionen av protein
♦ Göra dig mer avslappnad
♦ Höja prestationsförmågan vid träning
♦ Motverka depression
♦ Motverka inflammation

Magnesium har flera hundra funktioner i din kropp och en lista med alla fördelar skulle kunna fortsätta i all oändlighet. Eftersom mineralen har ett finger med i spelet i nästan alla kroppsliga funktioner så är det värt att understryka vilket vitalt ämne magnesium är för dig och ditt välmående.

De bästa magnesiumtillskotten


Healthwell Magnesium 800

Innehåller kvalitativt magnesium (magnesiumcitrat) och till ett bra pris dessutom. Healthwell är en pålitlig tillverkare och just den här burken är populär bland de som använder magnesiumtillskott.

Om du letar efter en burk som innehåller enbart magnesium (av god kvalitet) så är det här ett bra alternativ. Framförallt om du är fysiskt aktiv.

Per portion
Magnesiumcitrat 800 mg

Kolla pris

Self Omninutrion potassium-magnesium

Innehåller både magnesium och kalium. En bra kombination. Self-Omninutrion är en favorit när det kommer till tillverkade av kosttillskott. De har välgenomtänkta tillskott som faktiskt fyller en funktion och vars syfte är att förse dig med ämnet du köper – i det här fallet magnesium. Ett säkert kort.

Ett bra val för den som vill ha magnesium och kalium i ett.

Per portion
Magnesiumcitrat 1440 mg
Kaliumcitrat 800 mg

Kolla pris

Holistic Magnesium

Holistic’s magnesium är framförallt rekommenderad till folk som inte tränar och därmed inte gör av med lika mycket magnesium som en fysiskt aktiv person.

Vill du förbättra sömnen eller bli av med ”springet i benen” – då gör det här magnesiumet jobbet. Ett bra val.

Per portion
Magnesium 120 mg

Kolla pris

Core ZMA

Om man endast vill ha magnesium i sitt kosttillskott så är min starkaste rekommendation Healthwell Magnesium 800 eller Holistic Magnesium. Men om man vill ha andra viktiga ämnen så är Core ZMA ett bra alternativ.

Core ZMA innehåller magnesium, zink och Vitamin B6. En populär kombination som riktar sig till framförallt fysiskt aktiva, men även ”vanliga” människor har stor nytta av ZMA.

Per portion
Magnesium 400 mg
Zink 20 mg
Vitamin B6 11 mg

Kolla pris

Magnesiumtabletter – vilken typ ska man köpa

Det finns olika typer av magnesiumföreningar, vilket är en ytterst viktig del att ha koll på innan du köper ett magnesiumtillskott. Främst för att kroppen inte tar upp alla föreningar lika effektivt.

Det finns ett gäng olika föreningar, och då brukar det allra främst handla om:

Magnesiumcitrat
Magnesiummalat
Magnesiumlaktat
Magnesiumoxid
Magnesiumrotat
Magnesiumkarbonat
Magnesiumhydroxid

De föreningar du ska undvika är:
Magnesiumoxid
Magnesiumhydroxid
Magnesiumkarbonat

Den vanligaste och mest populära formeln är magnesiumcitrat. Vilket också ”bäst-i-test”-tillskotten i vår lista innehåller.

Ett kosttillskott kan alltså innehålla dubbelt så mycket magnesium än ett annat tillskott, men om det är från en ”dålig” förening så tar kroppen inte ens upp hälften. Så det kosttillskott som har mindre magnesium kan vara effektivare, då kroppen tar upp nästan allt.

Magnesium och träning

man-tränar-hårt

Det finns forskning som visar på att när man tränar (svettas) så gör man av med mer magnesium än en stillasittande person. Precis som med Zink. Vilket är ännu en orsak till att människor som ägnar sig åt intensiv eller regelbunden idrott och träning tar magnesium (eller ZMA) som kosttillskott.

Det finns också studier som visar på att människor som tar magnesiumtillskott blir mer uthålliga vid längre och intensivare träning. Vilket är logiskt med tanke på magnesiumets funktion och inverkan på kroppen. Det kan därmed ge många positiva effekter på dina träningsresultat och din prestationsförmågan.

Om du tränar regelbundet så är det rekommenderat att antingen äta mat innehållande mycket magnesium eller ta magnesiumtillskott. Ja, att kombinera de två är inte heller dumt – så länge man inte överkonsumerar mineralen. Många brukar kombinera nyttig mat, rik på magnesium, och kosttillskott innehållande magnesium.

Magnesium och sömn

Ett vanligt sätt att bota sömnproblem är genom att använda magnesiumtillskott. Magnesium i sig har en avslappnande effekt på människor, både mentalt och fysiskt (muskulaturen).

Många mediciner (naturliga såväl som ”onaturliga”) innehåller just magnesium. Både studier och människors erfarenheter pekar på att magnesiumtillskott kan vara ett effektivt sätt för att få bättre sömn. Även ZMA-tillskott, som innehåller bland annat magnesium, brukar också användas i syfte att förbättra sömnen.

Så fungerar magnesiumtillskott vid sömnproblem för dig? Med största sannolikhet, ja.

Läs gärna vår artikel om just kosttillskott mot sömnproblem.

Symptom vid magnesiumbrist

bild-på-ledsen-gubbe
Det hör inte till vanligheten att personer i Sverige lider brist av magnesium, men det händer och finns. Därmed inte sagt att det inte finns många människor som skulle må bättre av att få i sig mer magnesium!

Om du misstänker att du får i dig för lite magnesium så är det dessa symptom och tecken du ska leta efter:

♦ Trötthet
♦ Svaghet
♦ Illamående
♦ Dålig aptit
♦ Kräkningar
♦ Muskelkramper och spasmer
♦ Irritation

Det finns även sjukdomar som kan visa på kronisk magnesiumbrist. Man ser indikationer och likheter, men det är inte absolut fastslaget att magnesiumbrist kan leda till dessa sjukdomar. Än dock misstänker man att kronisk magnesiumbrist kan leda till:

♦ Depression
♦ ADHD
♦ Epilepsi
♦ Kronisk uttorkning
♦ Sömnbesvär
♦ Migrän
♦ Astma
♦ Parkinson

När man ser över listorna över symptom och sjukdomar så förstår man allvaret och vilken vital mineral magnesium faktiskt är. Det inte bara påverkar vår hjärna och dess direkta funktioner, utan även våra muskler och vårt hjärta.

Om du misstänker att du får i dig för lite magnesium så är det rekommenderat att kontakta läkare för konsultation. Troligtvis kommer man att ordinera magnesiumtillskott och rekommendera mat med hög halt magnesium för att åtgärda dina problem.

Magnesium och biverkningar

Det går att överdosera magnesium (magnesiumförgiftning), men det är högst ovanligt. Det är knappt så att det är möjligt utan att ha som mål att faktiskt överdosera magnesium.

Anledningen är att njurarna gör sig av med magnesiumöverskott relativt snabbt, vilket gör det svårt att bli magnesiumförgiftad. Men det betyder inte att man ska överkonsumera vare sig kosttillskott eller vanlig mat.

Om du köper magnesiumtillskott så är det starkt rekommenderat att följa instruktionerna på burken och att inte överstiga den rekommenderade dosen. Om inte för din hälsa, så för din plånbok. Om du ändå kissar ut det du överkonsumerar så finns det ingen anledning att ta för mycket. Då blir det pengar i sjön.

Magnesium dagsbehov

Det är högst individuellt hur mycket magnesium du behöver. Det finns flera faktorer som har betydelse i ekvationen, så som: ålder, kön, nivå av fysisk aktivitet och hur kroppen generellt sätt är uppbyggd.

Livsmedelsverkets rekommenderade dagliga intag:

Män och pojkar över 14 år: 350 mg
Kvinnor och flickor över 14 år: 280 mg

Om du använder dig av magnesiumtillskott är det viktigt att du provar dig fram sakta men säkert. Använd hellre för lite än för mycket i början.

Mat innehållande mycket magnesium

Det finns en hel del nyttiga alternativ för den som letar efter livsmedel innehållande mycket magnesium.

♦ Mörk choklad
♦ Spenat
♦ Avokado
♦ Banan
♦ Yoghurt
♦ Nötter

bild-på-choklad

Slutsats

Det finns många anledningar till att använda sig av ett magnesiumtillskott. Eftersom magnesium har en så enormt stor påverkan på kroppens funktionalitet så har man inte råd att lida brist på mineralen.

Många använder magnesiumtabletter för att bli av med sina sömnproblem, medan andra använder det för att de tränar mycket och därmed gör av med magnesium.

Magnesium är en essentiell mineral som vi behöver för att leva och fungera. Om man inte får i sig tillräckligt med magnesium så riskerar man att öka risken för vissa sjukdomar, men också för att den mentala och kroppsliga funktionen försämras.

Med andra ord fungerar magnesiumtillskott som ett bra supplement för både fysiskt aktiva såväl som människor som bara vill vara hälsosamma och ta hand om sig själva.